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Transgressive Memoirs: Intellectual Autobiographies and Postcolonial Criticism - Einzelansicht

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Langtext
Veranstaltungsnummer 096732 Kurztext
Semester SS 2019 SWS
Erwartete Teilnehmer/-innen Studienjahr
Max. Teilnehmer/-innen 26
Credits Belegung Belegpflicht
Hyperlink
Sprache englisch
Belegungsfrist
Einrichtung :
Englisches Seminar
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 14:00 bis 16:00 woch Johannisstr. 12-20 - ES 130        
Gruppe [unbenannt]:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Schmitz, Markus, Priv.-Doz. Dr. verantwort
Studiengänge
Abschluss - Studiengang Sem ECTS Bereich Teilgebiet
MEd Berufskollegs - Englisch (E4 049 14) -
MEd Gymnasien u Gesamt - Englisch (E3 049 14) -
Master - National and Transnational Studies: Literature, Culture, Language (88 992 15) -
Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Modul
12003 Seminar aus dem Bereich Literatur- und Kulturwissenschaft - MEd Berufskollegs Englisch Version 2014
12003 Seminar aus dem Bereich Literatur- und Kulturwissenschaft - MEd Gymnasien u Gesamt Englisch Version 2014
13001 Literary/Cultural Studies or Linguistics or Book Studies - Master N a Tn Stud:Lit,Cult,Lang Version 2015
Zuordnung zu Einrichtungen
Fachbereich 09 Philologie
Inhalt
Kommentar

This seminar locates itself at the disciplinary intersections of auto/biography studies and postcolonialism. It brings together the politics and aesthetics of self-narratives with the question of theory. The seminars’ didactical conception starts from the premise that reading memoirs written by postcolonial intellectuals can stimulate new ways of encountering and understanding key concepts of postcolonial criticism.

To this end class participants are invited to engage with selected auto-writings as forms of cultural criticism that explicitly address the tension between individual experience, collective testimony, and epistemic decolonization. Texts to be read and discussed in class include Frantz Fanon’s Black Skin, White Masks (1952), Gloria E. Anzaldúa’s Borderlands/La Frontera (1987); Leila Ahmed’s A Border Passage (1999), Edward W. Said’s Out of Place (1999), Gayatri Chakravorty Spivak’s If Only (2006), Ngugi wa Thiong'o’s In the House of the Interpreter (2012) and Stuart Hall’s Familiar Stranger (2017). Transgressing the conventional aim of making sense of individual critics’ lives we will deploy these and other narratives to biographically trace the historical worldliness of the respective critics’ theoretical interventions.

Offering a fresh perspective on familiar as well as less familiar critical figures by putting their criticism in the context of their self-narrated lives the seminar sets focus on the intersection of autobiography and theory. By doing so it wishes to sensitize class participants for the postcolonial intellectual auto-narratives’ particular capacity to explain postcolonial criticism in its relation to competing notions of subjectivity, collectivity, or universality and to grasp the dense nexus of experience, investigation, and knowledge-production in postcolonial discourse.

Literatur

Introductory readings (to be read by the first in-class meeting):

 

  • Bart Moore-Gilbert, “Introduction” Bart Moore-Gilbert. Postcolonial Life-Writing: Culture, Politics, and Self-Representation. New York: Routledge, 2009, pp. xi-xxvi.
  • David Huddart, “Postcolonial theories of autobiography and autobiography in postcolonial theory,” Chapter I of David Huddart. Postcolonial Theory and Autobiography. London: Routledge, 2008, pp. 1-25.
Bemerkung

First in-class meeting: 10.04.2019


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SS 2019 , Aktuelles Semester: WiSe 2022/23