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(The End of) Innocence and (Reluctant) Fundamentalism: Cultural Representation after 9/11 - Einzelansicht

Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Langtext
Veranstaltungsnummer 096312 Kurztext
Semester WS 2014/15 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Studienjahr
Max. Teilnehmer/-innen 25
Credits Belegung Belegpflicht
Hyperlink
Sprache englisch
Belegungsfristen
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 16:00 bis 18:00 woch Johannisstr. 12-20 - ES 130        
Gruppe [unbenannt]:
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Schmitz, Markus, Priv.-Doz. Dr. verantwort
Studiengänge
Abschluss - Studiengang Sem ECTS Bereich Teilgebiet
MEd Gymnasien u Gesamt - Englisch (E3 049 14) -
MEd Berufskollegs - Englisch (E4 049 14) -
MEd HRSGe - Englisch (E2 049 14) -
MEd Grundschulen - Englisch (E1 049 14) -
Master of Ed. GHRGe/HRGe - Englisch (M2 049 8) -
Master of Ed. Grundschule - Englisch (M1 049 8) -
Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Modul
11002 Seminar aus dem Bereich Literatur- und Kulturwissenschaft - MEd Grundschulen Englisch Version 2014
11002 Seminar aus dem Bereich Literatur- und Kulturwissenschaft - MEd HRSGe Englisch Version 2014
11002 Seminar aus dem Bereich Literatur- und Kulturwissenschaft - MEd Gymnasien u Gesamt Englisch Version 2014
11002 Seminar aus dem Bereich Literatur- und Kulturwissenschaft - MEd Berufskollegs Englisch Version 2014
Zuordnung zu Einrichtungen
Fachbereich 09 Philologie
Inhalt
Kommentar

The September 11, 2001 attacks and its aftermath had (and still have) an immense impact on international politics and global cultural productions. Since terrorists flew airplanes into New York City's iconic towers writers, critics, and artist from within and from outside the US were considering a change of occupation. (Arab) American novelists in particular felt compelled to grasp directly the traumatic events, to reconsider these event's pretext and confront the future implications of that day, thus forming a new sub-genre of post-9/11 literature. In the meantime even musicians, visual artists as well as Hollywood and TV producers seem alert to this discourse.

Drawing on selected works such diverse as the Palestinian American spoken word artist Suheir Hammad’s "First Writing Since" (2001), Don DeLillo’s novel Falling Man (2007),  the novel The Reluctant Fundamentalist (2007) by the Pakistani transmigrant Mohsin Hamid, the Arab Canadian hip-hop artist The Narcicyst’s  music video "P.H.A.T.W.A." (2009), or the television series Homeland (2011-13) this course covers a wide range of historical contexts, scholarly positions, literary topics, and audio-visual representations.

Issues to be addressed are the narcissistic domestication of the post-9/11 crisis in early mainstream American responses, the self-questioning of innocence and self-sufficiency as well as the effects of the so-called war on terror at home (including racial profiling and islamophobic scapegoating) and abroad (including the American led wars in Afghanistan and Iraq) and the transformation of silent terror suspects into (sometimes reluctantly) angry subjects.

Going beyond the exclusive focus on works of literature and setting particular emphasis on the existential incoherence of both assimilationist ideologies and essentialist counter-identifications the course introduces into key concepts and critical interpretive tools for studying post-9/11 cultural articulations from a decisively transnational perspective.

Students are expected to give an oral presentation in class and write a research paper.

Literatur

Introductory readings will be announced before the beginning of the semester.

Bemerkung

First class meeting: 23.10.2014

Contact:markus.schmitz@wwu.de


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WS 2014/15 , Aktuelles Semester: WiSe 2022/23